MENU
- JobmatchGuiden.dk
- Behandling af dine data
- Donation
- Frivilligt Socialt Arbejde
- Guide til social økonomisk virksomhed
- Instruktionsvideoer
- Jobmatch processen
- Kontakt os
- Livsgnist, livsglæde og livsdrift
- Mening med livet
- Om os
- RSIA – Referencernes særlige indsats
- Tilmelding - opdateringer fra guiden
- Vision & Mission
- Smugkig BrancheMatch
- Jobannoncer
- CV'er
- CV - banker
- CV - dit livsforløb på kompetencer & erfaring
- Erfaringer i jobbet
- Elev- og lærepladsen
- Find din virksomhed
- Fleksjob jobdatabaser
- Job i socialøkonomisk virksomhed
- Job i virksomheden
- Jobmatch i brancher
- Job i udlandet
- Jobmatch på faglige job
- Jobtyper
- Jobmesser i Danmark
- Jobmatch lokalt
- Målet er et jobinterview
- NGOér i Danmark
- Nyhed og job i det offentlige
- Nyt job - benyt et vikarbureau eller en jobrådgiver
- Nyt job - jobdatabaser
- Refleksion for jobmatch
- Personprofil - hvilken har du!
- Ufaglaert
- Veterancentret
- Video fortællinger om jobbet
- Workindenmark
- Viden om
- Ansog om befordringsgodtgorelse
- Aviser - arbejdsmarked
- Beskæftigelsesindsats - video og lyd.
- Arbejdstilladelse i Danmark
- Brancheorganisationer
- CSR
- CSR versus CCR
- Erfaringsbaseret vejledning
- Erhvervsfilosofi
- Evaluering af beskæftigelsesindsats
- Den Danske Model
- Fagforeninger & A-kasser
- Folketinget
- Foredrag - jobsøgende
- Hvad er coaching?
- Facilitator
- Hvad kan jeg bliver
- Intelligens
- Intro arbejdsmarked
- Jobcentre i Danmark
- Kommunikation og læring
- Kultur - hvorfor, hvordan og hvornår
- Legatbogen og fond oversigt
- Loven i faget
- Læringsledelse
- Lontjek
- Nyt fra STAR
- Nyheder - arbejdsmarked
- Mentorprogrammer
- Realkompetencevurdering
- Retshjælp i Danmark - civilstyrelsen
- Positiv Psykologi
- Skoler i Danmark
- Senior i job - udbyttet
- TV udsendelser
- Virksomhedspraktik
- Voksen elev
- Litteratur i faget
- Data & Statistik
- AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
- Analyse Fagbevægelsens Hovedorganisation
- Analyser på beskæftigelsesområdet
- Aldersgennemsnittet stiger mest i landdistrikterne
- Arbejdstidsregnskab
- Arbejdsmarkedsbalancen - de gode jobmuligheder
- Befolkningens arbejdsmarkedsstatus
- Befolkningsundersøgelser SIF
- Beskæftigelsesministeriet
- Danske A-Kasser
- Beskæftigede og ledighed
- Det atypiske arbejdsmarked
- Danmarks Nationalbanks Statistikbank
- Erhvervspendling
- Erhvervslivets struktur
- Europæisk statistik
- Fakta og tal om et arbejdsmarked
- Finansministeriet
- Forsørgede under folkepensionsalderen
- Fravær fra arbejde
- Fravær og arbejdskonflikter
- IDA Analyser og rapporter
- Indsigt i data + statistik
- KL Analyser
- Kraka-advisory
- Levevilkår
- Lønniveau
- Livskvalitet
- Lønindeks
- Praktikplads analyse - DI Byggeri
- ROCKWOOL Fonden
- Statistik på pressemeddelelse - Ritzau
- Socialpædagogisk støtte
- UDDANNELSESSTATISTIK, Børne- og Undervisningsministeriet
- Unge uden for beskæftigelse og uddannelse
- Videnskabelig analyser + fakta
- VIVE Det Nationale Forsknings- & Analysecenter for Velfærd
- Organisationen
- Undervisning
- Værdikæden
Referencernes særlige indsats på arbejdsmarkedet
Historier fra hverdagen
Fordele & udbytte
Frivillige læringsforløb
Fordele & udbytte:
Ledige/arbejdssøgende/jobkandidat:
- At få flere forbindelser og erhvervskontakter gennem referencens personlige erhvervsnetværk, gennem opkvalificerende uddannelse, at blive tilknyttet til arbejdsmarkedet for første gang eller igen, at opnå ansættelse.
- At at skabe og udvikle egne relationskompetencer gennem sociale forbindelser.
Referencen:
- At udvikle sine personlige kompetencer gennem og ved frivillige læringsforløb hos RSIA. Kompetencer for genre må benyttes til eget forbrug og udbytte i eget job/stilling/funktion.
- At hjælpe og støtte andre mennesker i job.
- At give langt flere mennesker muligheder for at komme til et jobinterview.
- At deltage som en ekstra kapacitet i indsatsen.
Samfundet:
- At få besat både de usynlige og synlige jobs i en organisation/virksomhed – støtte op omkring organisationens/virksomhedens rekruttering efter arbejdskraft.
- At reducere de, for samfundet, omkostninger på investeringer i, at mennesker har et job, hele livet.
- At medvirke til at forbinde og optimere sammenhængskraften.
RSIA opgave og mål
- at skabe jobmatch til en eller flere ledige arbejdsøgende på et job eller en uddannelse
gennem og på fællesskabsreferencer.
Historier fra hverdagen
* Alice.
Alice har en uddannelse som kontorassistent og har læst 3 år på handelsskolen. Derefter har hun været elev på kontor hos et meget stort engrosfirma, der handler med træ. Efter Alice blev udlært, gik hun 2 måneder ledig, hvorefter hun fik et job som receptionist i en stor tøjengrosvirksomhed, hvor der er 2 andre receptionister ansat. Det er et job, som Alice er super glad for. Alice er gift og har købt hus sammen med sin mand. De har ingen børn. Da Alice har været ansat i 5 måneder som receptionist, bliver der varslet omstrukturering og ingen ved, om de er købte eller solgte i deres stilling. Alice er meget bange for, at de fyrer hende.
Det gør hendes chef ikke, men hendes kollegaer bliver flyttet til andre afdelinger, og hun er nu den eneste, der sidder tilbage i receptionen. Alice får mere og mere at lave i receptionen. Der er nu flere bunker på hendes bord, og telefonen ringer konstant. Alice synes, at hun ofte får hovedpine og har svært ved at tage sig sammen og koncentrere sig, når hun er på arbejde. Derhjemme er hun meget stille og vil helst sidde for sig selv. Alice glemmer meget, når hun er på indkøb, og må til at skrive alting ned. Alice er nu meget træt, men har alligevel meget svært ved at sove. Alice melder sig syg og går til lægen. Sagen er klar, siger lægen, du har stress Alice. Alice er nu sygemeldt fra sit arbejde, men vil faktisk gerne i job igen.
Hvordan skal vi hjælpe og støtte Alice?
* Brian.
Brian har i de seneste par år fået rigtig megen energi. Han har meget svært ved at sidde stille i skolen, og han får tit en skideballe af lærerne, fordi han forstyrrer for meget. Han er da også et par gange blevet sendt uden for døren i timerne. Men sådan har det ikke altid været. Brian har faktisk været en sød og rolig dreng, men nu skal han ses og høres. Brian er den, der arrangerer lege til klassefesterne. I 9. og 10. klasse går han også i spidsen for at planlægge og engagere de fleste fester. Brian er god til at lytte og forstå andre mennesker. Han er en god kammerat. Han er pigernes ven og ser pæn ud. Når han gider, laver han da også sine lektier.
Han får en rimelig god karakter i alle fag. Brian går ud af 10. klasse. Brian ved ikke rigtigt, hvad han vil. I sin fritid går megen af tiden med at holde fester og se på de unge damer. Han reparerer sin egen og vennernes scootere, hvilket han er rigtig god til.
Brian tænker på at åbne sin egen forretning, men han ved ikke, hvad det skal være for en forretning – han snakker tit med sin far om det. Men faren vil helst ikke snakke om det. Det er for farligt og økonomisk risikabelt, siger han. Du skulle komme og arbejde på vores virksomhed i mit fag. Brians far er smed.
Efter nogle uger starter Brian som ufaglært i virksomheden. Men det passer ikke Brian så godt. Brian kommer tit for sent og laver mange fejl på langt de fleste opgaver. Det ender med, at Brian stopper i virksomheden til sin fars meget store utilfredshed. Som Brian sagde til sin mor, hver dag han kom hjem fra jobbet. ”Jeg kan ikke noget mere, og jeg må heller ikke noget”. Efter nogle dage mangler Brian penge, og hans mor siger til ham. ”Så må du kontakte kommunen og få noget økonomisk hjælp der”. Som hun siger til Brian, ”Jeg har ikke flere penge til dine regninger”. Brian søger om kontanthjælp og får det. Brian skal så i straksaktivering og får samtidig et uddannelsespålæg om at skulle i uddannelse med det samme. Men Brian ved stadig ikke, hvad han vil, og nu er han også kommet meget i tvivl om, hvad han kan efter de nederlag, han fik ved at arbejde i virksomheden, hvor hans far er smed.
Hvordan skal vi hjælpe og støtte Brian?

* Ole og Kirsten
Ole og Kirsten har været gift i 4 år og har 2 børn, de er 27 og 26 år. Ole har studeret kommunikation på RUC og arbejder i PR afdelingen på TV2 Odense. Kirsten har ligeledes studeret kommunikation på RUC. De har fået deres børn, mens de var studerende, og de blev gift, da de fik deres andet barn. Kirsten har passet børnene og sit studie. Nu går hun hjemme og vil gerne have et job. Hun har søgt og søgt, men der kommer kun afslag tilbage. Kirsten har sammenlagt kun 14 måneders erhvervserfaring på en campingplads og som kassemedarbejder i Føtex.
Hun er medlem af en A-kasse og modtager dagpenge. De bor i en 3 værelses ejerlejlighed, har bil og en stram økonomi, da de gerne vil afdrage deres studiegæld og boliglån så hurtigt som muligt. Kirsten ønsker at finde sit drømmejob, hvor hun ønsker at være de næste 20 år.
Hvordan skal vi hjælpe og støtte Kirsten og Ole?